bieganie rekreacyjne, odchudzanie po ciąży, czas na hobby i wychowanie dzieci, zdrowe odżywianie

Ile powinno się ćwiczyć dziennie aby być zdrowym?
Bieganie, Zdrowie

Ile powinno się ćwiczyć dziennie aby być zdrowym?

Czy naprawdę musimy chodzić na siłownie i ćwiczyć co najmniej godzinę dziennie?

Post będzie skierowany do osób, które nie lubią ćwiczyć. Mimo, że ja należę do osób, które lubią aktywność fizyczną chciałam nieco pocieszyć i wyprowadzić z błędu niektóre z Was. Aktualnie jest moda na bieganie, bycie fit, ćwiczenie na siłowni, na sali crossfit itp.  Okazuje się jednak, że człowiek nie musi ćwiczyć 7 godzin w tygodniu aby być zdrowy i szczupły. Porównałam zalecenia WHO oraz Centrum Żywienia Igelösa w Szwecji.  Według WHO osoby dorosłe czyli między 18-64 rokiem życia,  powinny uprawiać  średnią aktywność fizyczną co najmniej 150 minut w tygodniu  lub intensywną 75 minut. Przy czym średnia według własnej oceny to będzie np. jazda na rowerze, nordic walking a intensywna to bieg, crossfit itp.

Oczywiście pisze, że “dodatkowe korzyści przyniesie każde zwiększenie aktywności do 300 minut tygodniowo lub 150 minut dla aktywności intensywnej  ale badania nie wskazują na dalsze korzyści zdrowotne po przekroczeniu tej granicy. Wiadomo, że WHO musi jakoś uśrednić zalecania dla całej ludzkości ale coś w tym musi być, że zalecili właśnie taką ilość.

Ćwiczenia można podzielić na poszczególne dni przy czym najlepiej aby sesja treningowa trwała min. 10 minut. Zalecają także ćwiczenia siłowe jako profilaktyka osteoporozy.

Jeżeli chodzi o te 150 minut na tydzień, najlepszą opcją jest 30 minut 5x w tygodniu. Aktywność taka jest zalecana przy profilaktyce większości chorób np. układu krążenia, cukrzycy, otyłości, osteoporozy, raka i depresji.

Moje osobiste zdanie jest takie, że biegam tyle ile podpowiada mi organizm czyli 3-5 x w tygodniu po 30-120 minut czyli różnie. Czasem potrzebuję krótkiego intensywnego biegu a czasem dłuższego truchtu. Przy takim rekreacyjnym bieganiu nie miałam przez lata żadnej kontuzji. Kontuzja zdarzyła mi się dopiero przy przygotowaniach do półmaratonu.

Jeżeli wkoło wszyscy chodzą na siłownie a Ty nie i masz przez to wyrzuty to przestań się zamartwiać bo naprawdę nie trzeba aż tak wiele jak sugerują kolorowe gazety aby być zdrowym. Co innego jeżeli chcesz wyrzeźbić ciało i pokazać je na instagramie tutaj potrzeba nie tylko ponad godziny ćwiczen ale także ogromnej dbałości o jakość posiłków i napojów.

 

żródło: http://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_young_people/en/

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs385/en/

Written by Magda - Listopad 28, 2017 - 75 Views

2 komentarze

  • Ewa Grudzień 2, 2017 at 1:32 pm

    Muszę wrócić do regularnych treningów bo trochę się zaniedbałam 🙂

    Reply
  • Monika Grudzień 2, 2017 at 9:04 pm

    Dobrze, że o tym piszesz, bo mnie się zawsze wydawało, że trzeba się katować godzinami na siłowni. Niestety mój zapał do ćwiczeń szybko spada i do tej pory udało mi się wytrwać góra miesiąc z regularnymi treningami, ale teraz kupiłam sobie łyżwy, zawsze to jakiś ruch a trochę mniej monotonnie będzie 🙂

    Reply
  • Please Post Your Comments & Reviews

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    %d bloggers like this: